Coöperatieve leerstrategieën op Lohrangrin

Coöperatieve leerstrategieën. Dat is een term om dìe manieren van leren aan te duiden waarin kinderen leren door samen te werken i.p.v. door individueel leren. Niet zomaar groepswerk maar samenwerken volgens welbepaalde voorwaarden. Omdat Steinerschool Lohrangrin gelooft in de kracht van deze manier van lesgeven, gaat het lerarenteam hiermee dit jaar expliciet en intensief aan de slag.

Heel wat leerstrategieën in het onderwijs zijn gebaseerd op het leren van de leerling als individu. En dat is jammer, want onderzoek bevestigt dat samenwerkend leren het leerproces van élke leerling intenser en krachtiger maakt wanneer kinderen regelmatig met elkaar overleggen, problemen oplossen, discussiëren, expertise delen en elkaars expertise benutten.

Samenwerking tussen leerlingen gaat echter niet zomaar. Er zijn enkele voorwaarden aan verbonden. De leeromgeving moet veilig en interactief zijn, leerlingen moeten elkaar nodig hebben om een opdracht uit te voeren, enz….

Het concept Coöperatieve Leerstrategieën werd ontwikkeld door Dr. Kagan Spencer en is gebaseerd op een gelijkwaardige en interactieve samenwerking in zorgvuldig samengestelde heterogene groepen.

De Kagan Coöperatieve Leerstrategieën zijn een concept dat gebaseerd is op zeven sleutels tot succes. In de zeven sleutels tot succes denken we goed na over de samenstelling van de Teams, een gestructureerd Klasmanagement, structuren die ingezet kunnen worden met lesinhoud als Klasbouwers en Teambouwers. De Kagan structuren beogen niet alleen een cognitief doel, maar ook een sociaal doel en zijn gebaseerd op de vier basisprincipes.

De vier basisprincipes waaraan Coöperatief Leren moet voldoen zijn:

  • Gelijke deelname.
  • Individuele aansprakelijkheid.
  • Positieve wederzijdse afhankelijkheid.
  • Simultane interactie.

Deze vier basisprincipes vormen de GIPS-principes waaraan elke structuur moet voldoen en die het verschil maakt tussen Coöperatief Leren en gewoon groepswerk.