Onze troeven

Inclusief onderwijs

Kinderen leren niet allemaal aan hetzelfde tempo. Op Lohrangrin houden we daar rekening mee. Voor sommige kinderen lukt het niet om binnen de gewone klascontext taal of wiskunde onder de knie te krijgen. Zij kampen met een specifieke leerproblematiek (zoals dyslexie of dyscalculie) en hebben aangepast onderwijs nodig.

Sinds september 2013 loopt er op onze school een inclusieproject in samenwerking met de Parcivalschool, school voor buitengewoon onderwijs in Antwerpen. Dit houdt in dat enkele leerlingen uit het type basisaanbod vanaf de vierde klas les volgen samen met leerlingen uit het gewoon onderwijs. De leerlingen van type basisaanbod worden extra ondersteund door een tweede leerkracht en kunnen zo mee in het gewoon onderwijs functioneren. De kinderen met een attest basisaanbod, moeten wel in een grote groep van 24 à 28 leerlingen kunnen functioneren en voor alle vakken - behalve voor wiskunde en taal - in de ankerklas kunnen aansluiten.

Zo kunnen we deze kinderen op maat begeleiden binnen hun vertrouwde omgeving. Zij volgen buitengewoon onderwijs (type basisaanbod) binnen onze eigen schoolmuren. De expertise van de Parcivalschool wordt ingezet om hen extra ondersteuning te bieden voor bepaalde leerinhouden, zoals taal en rekenen. Tegelijk sluiten de kinderen voor vaklessen aan bij hun ankerklas. Zo kunnen we de beschikbare middelen – geld, leerkrachten en therapeuten – inzetten voor optimaal ondersteunend maatwerk.

Op 1 september 2015 bracht toenmalig minister van Onderwijs Hilde Crevits een bezoek aan onze school. Focus van haar bezoek was ons inclusieproject, op dat moment uniek in Vlaanderen. De minister en haar medewerkers waren onder de indruk van het project en van de intensieve samenwerking van de leerkrachten om alle leerkansen optimaal te benutten.

bezoek hilde crevits