Onze troeven

Exclusieve aanpak in de eerste klas

Op Lohrangrin ligt in de eerste klas tijdens de eerste maanden van het schooljaar het accent op leven en ervaren. Geleidelijk aan verschuift het accent naar het leren zelf.

De bedoeling hiervan is om de kinderen tijdens de overstap van de kleuterschool naar de lagere school bewuster te begeleiden in hun leer- of schoolrijp worden. Daarom worden ze tijdens de eerste maanden van het schooljaar ondergedompeld in een bad van activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van verschillende vermogens en vaardigheden (competenties) die nodig zijn voor het verdere leren en het zich ontwikkelen. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan beweeglijkheid, behendigheid en evenwicht om rust en aandacht te creëren bij het (latere) leren. Of aan een goede beheersing van het lichaam omdat daarin de bron voor het leren rekenen ligt. Of worden er levensechte en zinvolle activiteiten aangeboden waarmee kinderen zich intensief kunnen verbinden, waardoor motivatie en uithouding kunnen ontstaan.

De school is met dit project gestart in 2013 als antwoord op de vraag waarom een toenemend aantal kinderen zwaktes vertonen op het gebied van de leervoorwaarden bij de start in de eerste klas.